W
I
Ę
C
E
J

«

N
E
W
S
Ó
W
Historia Forda 36 Kirka
dodane 09.10.2011 12:55:07 przez: ToMek
wyświetleń: 4506
Po artykule o Jamesowym Auburn Speedster, który zamieściliśmy tutaj, Paddy przygotował kolejny artykuł, tym razem i Fordzie Kirka:

Jak się okazuje, w Metallice nie tylko James jest fanem nietypowych aut, pasję motoryzacyjną dzieli z nim jego kolega z zespołu – Kirk, który ma w swoim garażu interesujący egzemplarz nietypowego Forda z 1936 roku. Podczas gdy James buduje auta z Rickiem Dore, Kirk skorzystał z usług Cole’a Fostera, z Salina Boys, w Salinas (California).



Historię Forda 36 Kirka, zbudowanego z Cole Fosterem, opisał kiedyś niemiecki magazyn motoryzacyjny „Chrom und Flammen” (na okładkach magazynu znalazły się także „customy” Jamesa, ale o tym w kolejnych artykułach). Historia współpracy i znajomości Kirka z Cole Fosterem zaczęła się w 2004 roku. Pewnego dnia do chłopaków z Salinas zadzwonił Billy Gibbons z zespołu ZZ Top, który zaprosił właściciela firmy, Cole’a Fostera, na koncert swojego zespołu. Gibbons był pod wrażeniem pracy Cole’a oraz budowanych przez niego pojazdów i chciał się z nim spotkać po koncercie w strefie VIP. Wśród gwiazd, którym przedstawiono Fostera był też Kirk Hammett. Panowie rozmawiali oczywiście o samochodach, i Kirk zasugerował, że wraz z żoną chcieliby kupić coś nowego. Cole później podtrzymywał znajomość z Kirkiem, przesłał mu kilka numerów Rodder’s Journal do przejrzenia. Okazało się, że Kirk miał słabość do nietypowych Streamlinerów z lat 30-tych, co zawęziło krąg poszukiwań. Cole skierował więc swoje poszukiwania na Forda z lat ‘35-’36. Jednak model Three-Window Coupe z ‘36 w dobrym stanie nie jest łatwo znaleźć i są zwykle bardzo drogie. W końcu znaleźli w południowej Kalifornii Forda Five-Window Coupe w przystępnej cenie, z którego Cole postanowił zrobić model Three-Window.

Kirk chciał jeździć autem tak często, jak to możliwe, więc należało mu zrobić nowoczesny układ napędowy i odpowiednie podwozie zapewniające łatwe przemieszczanie się. Cole zamówił nowe podwozie z niezależnym zawieszeniem a la Mustang II i cztery tylne zawieszenia do 9” osi. W modyfikacji podwozia Cole’owi pomagał jego słynny ojciec, Pat Foster, były kierowca rajdowy. Silnik podniesiono w górę o 3 cale. Auto doskonale trzyma się drogi dzięki zamontowanemu systemowi Air-Ride.

Projekt powstawał przez 3 i pół roku. Nadwozie jest jednoczęściowe, ręcznie wykonane, przednie i tylne błotniki zmodyfikowane, wpływające do nadwozia, pod maską kryje się Turn of the Century Ford Racing 302. Wydech zmodyfikował ojciec Cole’a.
Za tylną kanapą znajduje się schowek na gitarę oraz wbudowany wzmacniacz, dający Kirkowi możliwość podłączenia instrumentu i grę w każdej chwili. Było to głównym wymogiem Kirka.

O Fordzie 36 Kirka interesujący artykuł Jesusa Esponozy opublikował w maju 2007 roku Deadend Magazine [ link ], którego tłumaczenie publikujemy poniżej (auto znalazło się także na okładce numeru tego magazynu w lutym 2011 roku).




Master of Puppets
Cole Foster stworzył Forda 1936 jako jeden z gatunków arcydzieła


Ford stworzył świetnie wyglądający samochód w 1936 roku, a przez ostatnie 70 lat ludzie starali się dodać swój własny styl i poprawić już stylowe nadwozie. Z wszystkich nietypowych Fordów z 1936, które widziałem, Ford Kirka jest moim ulubionym. Uważam go za gustowny i dobrze zbudowany nietypowy samochód.

Nie sądzę, że każdy może zrozumieć co się dzieje w głowie konstruktorów, kiedy obrabiają surowy i niekształtny korpus w swoim warsztacie. Kiedy do Cole’a przywieziono Forda 36 wiedział, że budowa zajmie mu kilka lat. Czy wiedział, że może się spotkać z wieloma uwagami i krytyką? Czy budował samochód z zamiarem zmiany sposobu postrzegania przez wielu z nas nietypowych aut? Czy próbował zbudować samochód, który przejdzie do historii jako jeden z najwspanialszych, jakie kiedykolwiek zbudowano? Czy może zbudował go, ponieważ budowa samochodów jest jedynym sposobem zarobienia na życie, jaki zna? Domyślam się, że niezależnie od tego co myślał zanim zaczął pracować nad Fordem 36 nie miał pojęcia, jaki wpływ na nietypowe samochody na świecie może mieć jego działalność.

Postaram się wyjaśnić jak ten prosty samochód zmienił moje spojrzenie na samochody. Kiedy po raz pierwszy zobaczyłem samochód był to sam metal, nie pomalowany, bez szyb, rozebrany, bez wyposażenia, bez niczego. Widziałem w którym miejscu został pocięty i zespawany i jak wiele pracy metalowej zostało zrobione. Samochód nie był nawet w połowie skończony, ale to już mnie podekscytowało. Wyglądał jak wielka rzeźba ze stali. Z tyłu atrapy z tworzywa sztucznego pomagały Cole’owi zdecydować jaki kształt ostatecznie mają mieć tylne błotniki. Mógłbym tam siedzieć i patrzeć na to godzinami.



Nigdy wcześniej nie widziałem samochodu z gołego metalu, wszystkie warsztaty, które odwiedziłem, wydawało mi się, że pokrywały wszystkie samochody szpachlą i podkładem. Widząc pocięty dach, który teraz wyglądał tak równo bez żadnej szpachli to było dla mnie czymś nowym. Im więcej patrzyłem na „36” przekonałem się, że brakuje dużej części samochodu. Części, którą nie każdy robi, cierpliwość i uwaga do części szczegółów. Nigdy wystarczająco nie zadowala cię dobra strona, twoja praca jest odbiciem ciebie i bądź dumny. Prawie każdy, kto widzi produkt gotowy będzie pod wrażeniem. Ale jeśli by widzieć proces powstawania byłoby nawet większe wrażenie i ogromny szacunek dla Cole’a Fostera. Nie został wyróżniony przez Pata Fostera, Thomasa Torjesena, Aarona Elliotta, Joba Stevensa, Jessego Cruza, Jimmy’ego Z i wszystkie inne osoby, które sprawiły, że samochód wygląda tak jak dziś, ale wydaje mi się, że to Foster go zaprojektował. Możesz być mistrzem w swoim fachu, ale musisz też mieć styl, aby zbudować samochód taki jak ten.

Kirk poprosił Cole’a aby zbudował mu samochód. Cole myślał już o przerobieniu modelu Forda 36 Five-Window na Three-Window, więc użył tej okazji, aby to zrobić. Auto ma szaloną ilość subtelnych zmian. Wszystkie „przeróbki” zostały wykonane w Salinas Boyz w „big bad” Salinas (California). Jesse Cruz położył lakier. Jeśli kiedykolwiek będziesz miał okazję zobaczyć auto osobiście, poświęć trochę czasu, aby przyjrzeć się i zobaczyć na własne oczy jaki jest naprawdę gładki. To po prostu może zmienić twój sposób patrzenia, także na nietypowe auta.

Kilka linków:
Ford Kirka zdobył w 2007 roku tytuł Goodguys Kustom of the Year
Zdjęcia Forda na stronie Salinas Boys
Ciekawy artykuł na temat prac nad autem, dokładne dane techniczne oraz dużo zdjęć




Paddy
Overkill.pl


Waszym zdaniem
komentarzy: 14
Tylko zalogowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.
OVERKILL.pl © 2000 - 2024
KOD: Marcin Nowak