Witryna
Ultimate-Guitar.com przeprowadziła wywiad z Tobym Wrightem, podczas którego zapytała go również o Metallikę. Poniżej fragmenty wywiadu:
Ultimate-Guitar: Byłeś asystentem Flemminga Rasmussena podczas nagrywania "And Justice For All. Opowiedz nam o tej sesji.
Wright: Flemming przyleciał, gdy sesję opuścił Mike Clink, a ja przejąłem inżynierię dźwięku od niego. Wtedy skontaktowaliśmy się z Flemmingiem który przybył jako producent i był świetny. Wiele się od niego nauczyłem, to jak traktować artystów oraz wielu tricków, których używał, aby wydobyć konkretne brzmienia od Metalliki.
Ultimate-Guitar: Jak wyglądało chwytanie konkretnego brzmienia na ten album?
Wright: Z tego co pamiętam, to James miał mnóstwo headów w storage, Boogie MKII, to o grał wszystkie partie rytmiczne, a na nie wchodził Kirk i grał gitarę prowadzącą. Brzmienie było wydobywane z Jamesowych 'recording rigs', których miał kilka. Przyniósł je ze soba razem z pokaźna kolekcją gitar.
Ultimate-Guitar: Przez te wszystkie lata dużo się pisało o tym, dlaczego bas Newsteda został pogrzebany w czasie miksowania. Jakie jest twoje stanowisko?
Wright: Wiesz, on tam jest, bo sam go nagrywałem. Wszystko przez larsową i jamesową filozofię, według której jeśli słyszysz bas, to jest on o 2dB za głośny. Gdy zaczęli miksować ten album, to do gry wkroczyli Steve Thompson i Michael Barbiero i jestem pewny, że byli pod wielkim wpływem Larsa i Jamesa w tamtym czasie, i że to było właśnie to, czego oni chcieli. Lars szukał ostrego albumu, czegoś innego od czegokolwiek co zostało kiedykolwiek wcześniej wydane, co też widać w tym jak podszedł do brzmienia perkusji. Wtedy było całkiem inaczej, było mnóstwo low endów i mnóstwo topów. Zwykł wtedy nosić ze sobą wszędzie małe zdjęcie QE jakie zrobiliśmy.
Ultimate-Guitar: Jesteś częścią epokowych albumów czy powstawały one spontanicznie i przez przypadek, czy były raczej dokładnie zaplanowane przez artystów?
Wright: Jeśli chodzi o Metallikę to wielka część była skalkulowana przez Larsa, ale on sam nie wiedział, czego od niej chce. Zaczęliśmy kręcić pokrętłami, w te i we wte, aby coś znaleźć, a gdy się to pojawiło, to wiedzieliśmy, że tego chcemy. To było w pełni spontaniczne i zostawiliśmy to tak jak wyszło. Wciąż brzmi nieco inaczej, ale brzmi dobrze.
ToMek 'Cause We're Metallica
AeroMet