Fastnews
Dyskografia - Master of Puppets
Master of Puppets 1. Battery
2. Master Of Puppets
3. The Thing That Should Not Be
4. Welcome Home (Sanitarium)
5. Diposable Heroes
6. Leper Messiah
7. Orion
8. Damage Inc.

Skład: James Hetfield, Lars Ulrich, Cliff Burton, Kirk Hammett
Rok wydania: 1986

Teksty - teksty wszystkich piosenek
Tłumaczenie - tłumaczenie na polski utworów

Master of Puppets

Czas nie stoi w miejscu i Metallica także. Choć wydaję się, że zespół znacznie ten czas wyprzedza. Wkrótce po występie na festiwalu Day On The Green Urlich spakował manatki i wyruszył do Kopenhagi. 2 września 1985 roku zamknął się z Rasmussenem w Sweet Silence Studios i zaczął pracę nad kolejnym albumem Master Of Puppets. Następnie przybył Hetfield, a wkrótce dołączyła reszta kapeli. Metallica oczywiście nie była by sobą gdyby nie siedział w studio non stop. Sesja nagraniowa trwa do grudnia 1985 i jest przerywana licznymi koncertami. Dokładnie 27 grudnia płyta jest ukończona i nagrana. Lars: "Flemming pomógł nam wypracować własne brzmienie - czasami szło to nawet zbyt szybko. Zawsze wiedział o co nam chodzi." W styczniu 1986 roku nagrania przeznaczone na album Master Of Puppets są miksowane w Amigo Studios w North Hollywood w Los Angeles, przez Michaela Wagenea, wraz z zespołem oczywiście, który nie odstępuje materiału na krok.

Master of Puppets

"Przy nagrywaniu tego albumu po raz pierwszy byliśmy w sytuacji komfortowej. W poprzednich wyznaczano ostateczną datę wydania ze względu na ograniczenia finansowe. Myslę, że wykorzystaliśmy tę okazję. Nie śpieszyliśmy się i robiliśmy wszystko, żeby wyszło naprawdę dobrze. Często jest tak, szczególnie przy pierwszej płycie, że zespół wchodzi do studia, znajduje właściwe brzmienie gitary czy perkusji i w błyskawicznym tempie nagrywa całość. Ale Master Of Puppets jest płytą różnorodną i dopracowaną w szczegółach, co zresztą słychać. Czasami zdarzało się, że cały dzień albo nawet dwa schodziły nam na samym wyszukaniu brzmienia gitary do konkretnego fragmentu jednego kawałka". Lars Urlich, maj 1986

3-go marca 1986 roku Elektra wydaje w USA trzeci album Metalliki. Premiera płyty była wielokrotnie przekładana, czego Metallica nie uniknie i w przyszłości. Hetfield: Na Master Of Puppets zaczęliśmy skłaniać się ku dłuższym utworom aranżowanym z większym rozmachem. To było wyzwanie - tworzyć długie kompozycje, które się nie dłużą. Album dochodzi do dwudziestej dziewiątej pozycji na liście Billbordu, a dwa lata później zostaje wyróżniony nagrodą Platynowej Płyty. Lars: "Wyobrażam sobie tych wszystkich facetów z przemysłu muzycznego studiujących w swoich biurach listy przebojów. I nagle ten zespół o dziwnej nazwie sprzedaje pół miliona płyt. Bez ingerowania wytwórni czy kogokolwiek w muzykę i inne sprawy, co jest na ogół konieczne, by stać się wielkim w Ameryce. Bez wymyślnego image'u, bez krótkich pioseneczek dla radia, bez clipów. Nawet bez zbyt wielu koncertów Master of Puppets (wypowiedź z przed zdobycia Platynowej Płyty) Płyta osiągnęła wielki sukces. Metallica starała się być bardzo niezależnym zespołem. Trzeci album w pełni to udowadnia. Zespół pokazuje w nim kolejne, można powiedzieć, trzecie już oblicze niepodobne do przednich. Lars: Myślę, że Metallica to bardzo egocentryczny zespół. Może to zabrzmi arogancko, ale robimy to, na co mamy ochotę. Gramy dla siebie. Denerwują mnie muzycy, którzy mówią: "Tak! Tak trzeba dać ludziom to, czego chcą!" Pieprzyć to! Nas interesuje to czego my chcemy. Krytycy uparli się nazwać album Master Of Puppets największym osiągnięciem artystycznym zespołu."

Podobnie jak na poprzednim albumie, tak i na tym zarejestrowane są dwa charakterystyczne utwory a mianowicie ballada Welcome Home (Sanitarium) jak i instrumentalny Orion. Hetfield: "Welcome Home (Sanitarium). Ten utwór także dotyczy manipulowania. Bohaterem jest ktoś kto żyje, jak mu się podoba, i robi nieraz zwariowane rzecz. Inni mówią: "To nie w porządku, co ty wyprawiasz". I odsyłają go do "sanatorium". A tam nikogo już nie obchodzi, co z nim będzie. Aplikuje się pacjentowi jakieś leki, wpycha się w kaftan bezpieczeństwa a koniec jest najczęściej tragiczny. Do napisania tej piosenki zainspirował nas film Lot nad kukułczym gniazdem. Orion zaś to imię zuchwałego i niezwykle silnego myśliwego w mitologii greckiej, który prawdopodobnie zginął z ręki Artemidy - bogini nagłej śmierci. Jest to także nazwa jednego z gwiazdozbiorów. Wydaje się, że nie przypadkiem tak właśnie zatytułowany jest przedostatni utwór na płycie. Podzielony na kilka części, z łagodnym kosmicznym wstępem, a zakończony groźnym i ciężkim uderzeniem rozgniewanych bogów."

"Orion to zlepek, który powstał z kawałków pozostałych utworów. Bluesowy, nastrojowy fragment w środku, początkowo był końcówką innego. Uważaliśmy jednak, że jest tak mocny, że uzupełniać go tekstem nie ma potrzeby i w efekcie pozostał w wersji instrumentalnej."
Lars Urlich, maj 1986

Master of Puppets

Teksty na płycie mówią przeważnie o manipulacji. W Stanach Metallica nie była zadowolona z poczynań cenzury i umieściła na egzemplarzach płyty rozsyłanych prezenterom w radiowym takie oto wyjaśnienie: Jedyny utwór, jakiego prawdopodobnie nie będziecie chcieli nadawać, to "Damage, Inc." Ze względu na wielokrotne powtórzone w nim słynne słowo na "F". Poza tym nie ma na płycie zadnych "shits", "fucks", "pisses", "cunts", "motherfuckers" czy "cocksuckers".

"Jeżeli chodzi o teksty, to jest to chyba jena z moich ulubionych płyt."
James Hetfield, listopad 1992

Ludzie znający nie ubłagane prawa rynku muzycznego byli zdumieni, że płyta Master Of Puppets mogła rozejść się w liczbie pół miliona egzemplarzy. Bez singli, dem i wideo clipów. Po wydaniu tej płyty mało kto patrzył na Metallikę z pobłażaniem. Potwór rósł w siłę.



Oficjalnie płyta ukazała się na świecie w latach 1986 - 1995 jako:
LP - w 17 wydaniach,
CD - w 13 wydaniach,
PICTURE DISC - 2 wydaniach,
TŁOCZENIE TESTOWE - 2 wydaniach,
LP-PROMOCYJNY - 6 wydaniach,
CD-PROMOCYJNY - 1 wydanie
WYDANIE Z BŁĘDAMI - 1 wydanie.

Źródła:
Mark Putterford, "Metallica sami o sobie", IN ROCK, Poznań 2000,
Igor Stefanowicz, "Metallica sznurki Pana Boga", ISKRY, Warszawa 1996, 1999
Seam Hadland, "Metallica Fuel &Fire", KARGA, Poznań 1998

Master of Puppets


Bartek Bartoluss Warowy

Dział redaguje: Wojo
OVERKILL.pl © 2000 - 2024
KOD: Marcin Nowak