Fastnews
Dyskografia - Kill'em All
Kill'em All 1. Hit The Lights
2. The Four Horsemen
3. Motorbreath
4. Jump In The Fire
5. (Anesthesia) - Pulling Teeth
6. Whiplash
7. Phantom Lord
8. No Remorse
9. Seek And Destroy
10. Metal Militia


Skład: James Hetfield, Lars Ulrich, Cliff Burton, Kirk Hammett
Rok wydania: 1983

Teksty - teksty wszystkich piosenek
Tłumaczenie - tłumaczenie utworów na język polski


Produkcja: Jon Zazula i Paul Curcio
Realizator: Chris Bubacz
Asystent realizatora: Andy Wroblewski
Mastering: Bob Ludwig, Masterdisk
Nagranie i mixy: Music America, May 1983
Fotografia na okładce: Gary L. Heard, GLH Studios
Fotografie wewnętrzne: Kevin Hodapp
Grafika i okładka: Shari & Harold Risch


I się zaczęło - zaczęło się metalowe szaleństwo

Kill'em All

Młody zespół przypadł do gustu właścicielowi sklepu płytowego Jonowi Zazuli The Rock'N'Roll w Nowym Jorku, który po przesłuchaniu dema No Life 'Til Leather postanowił załatwić kontrakt nagraniowy. Nie udało mu się to, czego owocem było założenie w raz z żoną Marshą Zazula własnej firmy Megaforce. Metallica była pierwszą grupą, z którą Jon podpisał kontrakt. Album miał być zatytułowany Metal Up You Ass, jednak dystrybutorzy uznali, że tytuł ten nie nadaje się. Natomiast został zaakceptowany obecnie znany i uznawany. Kirk Hammett wspomina: "Byliśmy bardzo wkurzeni, aż któregoś dnia Cliff stwierdził - 'a może by ich wszystkich pozabijać?', a my na to 'tak to jest właśnie to!'" . Od 10 do 27 maja trwają prace nad płytą w Music America Barrett Alley Studios w Rochester, stan Nowy Jork. Producentem jest Paul Curcio, ale nad wszystkim czuwa też Jon Zazula. Hammett o pracy Curcia: "Koleś głównie siedział w koncie i bazgrał coś w notesie. No i robił nam kawę."

Tak naprawdę zespół musiał radzić sobie sam bo nikt nie mógł pojąć o co im chodzi. Dopiero co przecierali szlaki licznym następcom i naśladowcom i nikt nie wiedział, jak nagrywać thrash. Wynikało to w pewnej mierze z przekonania, że nie ma takiej potrzeby, bo kto będzie tego słuchał. Cóż mało wiedziano. Na szczęście dla fanów i na złość krytykom w Lipcu 1983 roku wytwórnia Megaforce wydaje debiutancki album Metalliki Kill 'Em All w USA. W Europie Płyta ukazuje się nakładem firm Music For Nations i Roadrunner. Pięćdziesiąt minut muzyki która zaszokowała świat i spowodowała narodziny thrashu. Od 27 lipca do 3 września 1983 roku, Metallica jedzie w pierwszą trasę koncertową Kill 'Em All For One. Zespołowi towarzyszyła brytyjska grupa Raven.

"Jeśli Seek And Destroy przypomina jakiś utwór Diamond Head, to z pewnością Dead Reckoning. Można powiedzieć, że został nim poważnie zainspirowany."
Lars Urlich, czerwiec 1983

Okładka - młotek we krwi i cień dłoni. Żadnych potworów nieziemskich krajobrazów i podobnych bzdur. Zdjęcie z tyłu normalne, spokojne. Bez rozdziawionych gęb, groźnych grymasów i magicznych gestów. We wkładce podziękowania dla kogo się da, między innymi dla muzyków pracujących z Metalliką wcześniej oraz dla Traumy i Exodusa. Na odwrocie oryginalnego wydania widnieje napis Bang That Head That Doesn't Bang.

"Bardzo podoba mi się ta okładka - wielki młot w kałuży krwi. Może nie zbyt oryginalne, ale na pewno dosadne."
Lars Urlich, sierpień 1983

"Na ostatniej stronie okładki jest wzmianka o producencie. Myślę, że można by ją spokojnie wymazać i zamiast tego napisać "żłopacz kawy", ha ha ha!. Wydaje mi się, że Kill 'Em All pokazał jak bardzo szczery, pełen entuzjazmu i złakniony sukcesu był wówczas zespół. Pamiętam, że zdarzyły się nieprzyjemne sytuacje pod koniec realizacji. Razem a Jamesem chcieliśmy zostawać w studiu przy ostatecznych miksach. Z racji dość niskiego budżetu nie pozwalano nam w tym uczestniczyć, pewnie w obawie, że zbyt wiele będziemy chcieli zmieniać - a na to już nie było czasu. Pamiętam jak Cliff dobijał się do tego pieprzonego studia słysząc z domofonu, że "Niestety, teraz nie może wejść", a w tle słychać było jak pracują nad naszym materiałem".
Lars Urlich, listopad 1992

Kill'em All

Utwory zawarte na płycie ukazały się wcześniej na płytach demo i składankach. Zimą 1981 roku zostaje zarejestrowany utwór Hit The Light oraz obce kompozycje Let Ot Loose z repertuaru Savage i Killing Time z repertuaru Sweet Savage. Na perkusji gra Lars, James śpiewa (panowie spotkali się w Newport Beach w maju 1981 roku dzięki ogłoszeniu prasowemu zamieszczonemu przez Larsa w piśmie The Recycles), solówki dogrywa ciemnoskóry Loyd Grant, a na basie gra Ron McGovney. W styczniu 1982 roku do Metalliki dołączył Dave Mustaine, a wiosną tego samego roku Metal Blade Records wydaje pierwszą edycje składanki Metal Massacre. Znajduje się na niej m.in. kompozycja Metalliki - wspomniany już Hit The Lights. 24 kwietnia 1982 roku Metallica nagrywa ponownie na czterośladowym magnetofonie następne demo. Znajdują się na nim utwory The Mechanix (pierwotny tytuł The Foru Horsemen), Jump In The Fire, Motorbreath i Hit The Lights. Utwór Hit The Lights nagrany na tej sesji został umieszczony na drugiej części składanki Metall Massacre I. Kolejne miesiące mijają zespołowi na graniu koncertów. 25 maja grupa gra koncert w piątkę, po raz pierwszy z Jeffem Warnerem jako wokalistą. Wkrótce jednak Jeff odchodzi a James ponownie zajmuje miejsce śpiewającego gitarzysty.

"Pamiętam, kiedy po raz pierwszy zdaliśmy sobie sprawę z tego, jak ma wyglądać moje śpiewanie. To było podczas nagrywania pierwszych taśm demo - Jump In The Fire, Hit The Lights, The Four Horsemen i Motorbreath. Jak przyszedł czas na ostatni kawałek, po prostu go wykrzyczałem. Wtedy wszyscy powiedzieli: "Stary, właśnie tak powinieneś zaśpiewać wszystkie pozostałe", a ja im na to: "W zasadzie to tak mi się najlepiej śpiewa. Nigdy nie myślałem, że to wam się spodoba"".
James Hetfield 1990

Kill'em All

W czerwcu 1982 roku grupa nagrywa następne i najsłynniejsze demo No Life 'Til Leather. Zawiera siedem utworów, które ukażą się później na albumie Kill 'Em All. Dzięki tej demówce zespół podbija fanów ówczesnego, metalowego podziemia. Sierpień 82' jest przełomowym miesiącem dla obrazu albumu jak i dla późniejszego brzmienia i wizerunku zespołu. Lars i James zjawiają się na koncercie Traumy i Violation w klubie Whiskey A Go Go w Notrh Hollywood - Los Angeles. Tam właśnie nawiązują pierwszy kontakt z Cliffem Burtonem - basistą Traumy. Zespół koncertował od września do grudnia. 19 listopada 1982 roku na koncercie w San Francisco, na którym gra także Exodus. Członkowie Metalliki poznają Kirka Hammetta gitarzystę Exodus i Marka Whitakera, menadżera grupy. Koncert jest rejestrowany i wydany na kasecie demo Metal Up Your Ass. 30 listopada Metallica gra ostatni koncert z Ronem McGovney'em (Ron odchodzi sam słysząc plotki o fascynacjach umiejętnościami Cliffa przez resztę kapeli). Od tej pory, oczywiście po spełnieniu przez zespół pewnych warunków, które postawił Cliff, Metallica ma nowego basistę. 27 grudnia 1982 odbyła się pierwsza próba w nowym składzie, na której wiadomo już było na pewno, że Metallica ma nowego instrumentalistę. Jego niezależność, warsztat i fascynacje na zawsze wyryły się głęboko na pierwszym albumie Metalliki.

"Bach jest bogiem. Muzyka poważna wciągnęła mnie. Brałem lekcje, uczyłem się teorii i różnych takich. Nie bez wpływu na mój gust. Sporo muzyki wlatuje jednym uchem, a wylatuje drugim, ale kiedy słuchasz tego cholerstwa choćby przez miesiąc, nie ma mowy, by cię to nie napiętnowało."
Cliff Burton

11 Kwietnia 1983 roku następuje kolejna bardzo ważna zmiana w zespole. Zostaje wyrzucony Dave Mustaine a jego miejsce zajmuje Kirk Hammett - były już w tedy gitarzysta grupy Exodus i już 15 kwietnia gra pierwszy koncert z Metaliiką w Dover w stanie New Jersey i Nowym Jorku.

Kill'em All

"Pierwszą rzeczą jaka chce wyjaśnić jest to, że podobno grałem solówki Mustaine'a na Kill 'Em All. To kompletna bzdura. Robiłem dokładnie ta, jak polecił mi ówczesny menadżer, to znaczy grałem pierwszy riff w każdym takcie. Jeśli porównacie solówki z albumu i z demo No Life 'Til Leather, przekonacie się, że są zupełnie inne. Mój styl różni się kompletnie od stylu Dave'a. On lubi masturbować się na gryfie, grając dziesięć tysięcy dźwięków w krótkim czasie. To nie moja szkoła gry na gitarze - moje wszystkie dźwięki są z góry zaplanowane. Natomiast co do tego, że to on wymyślił ten rodzaj techniki gry, to też jest totalna bzdura!"
Kirk Hammett



Oficjalnie płyta ukazała się na świecie w latach 1983 - 1990 jako:
- LP w 23 wydaniach,
- CD 16 wydaniach,
- Tłoczenia Testowe 2 wydania,
- LP-Promocyjny 8 wydań,
- Picture Disc 4 wydania,
- Wydanie z błędami 1.

Źródła:
Mark Putterford, "Metallica Sami o sobie", IN ROCK, Poznań 2000,
Igor Stefanowicz, "Metallica Sznurki Pana Boga", ISKRY, Warszawa 1996, 1999
Sem Hadland, "Metallica Fuel&Fire", KAGRA, Poznań 1998

Kill'em All


Bartek Bartoluss Warowy

Dział redaguje: Wojo
OVERKILL.pl © 2000 - 2024
KOD: Marcin Nowak